A 112-as segélyhívószám – az ORFK hírlevele
[Sződ Község Polgármesteri Hivatala]
A „112” az Európai Unió tagállamainak a nap 24 órájában hívható segélyhívó száma, mely hívásával azonnali segítség kapható a készenléti szervektől (Rendőrség, Mentőszolgálat, Katasztrófavédelem). A 112-es segélyhívószámot közel 30 évvel ezelőtt az Európai Unió kezdeményezése alapján hozták létre azzal a céllal, hogy a bajbajutottaknak csak egy segélyhívószámot legyen szükséges megjegyezni függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni.
A dokumentum PDF formátumban innen tölthető le

A 112-es segélyhívószám – 1. oldal

A 112-es segélyhívószám – 2. oldal



A hírlevél szövege:

AZ ORFK RENDÉSZETI
FŐIGAZGATÓSÁG ÜGYELETI
FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE


MI A 112-ES SEGÉLYHÍVÓSZÁM?

A „112” az Európai Unió tagállamainak a nap 24 órájában hívható segélyhívó száma, mely
hívásával azonnali segítség kapható a készenléti szervektől (Rendőrség, Mentőszolgálat,
Katasztrófavédelem). A 112-es segélyhívószámot közel 30 évvel ezelőtt az Európai Unió
kezdeményezése alapján hozták létre azzal a céllal, hogy a bajbajutottaknak csak egy
segélyhívószámot legyen szükséges megjegyezni függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni.

A 112-es segélyhívó szám minden nyilvános, vezetékes és mobiltelefonról ingyenesen hívható. A legtöbb mobiltelefonon a 112-es szám a billentyűzár feloldása nélkül is hívható. Abban az esetben is lehet 112-es hívást kezdeményezni, ha nincs hálózat a mobiltelefonon.


HOL FOGADJÁK A 112-ES SEGÉLYHÍVÁST?

Hazánkban Miskolcon és Szombathelyen alakították ki a hívásfogadó központokat, ahol a hívásfogadó operátorok fogadják és szükség esetén onnan továbbítják a bejelentéseket az illetékes, intézkedő készenléti szervek részére.


A hívásfogadó központok átadása:

http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/szervezeti-hirek/hivasfogado-kozpontok-atadasa-fotokkal

Statisztikai adatok a hívásfogadó központok tevékenységéről

http://www.police.hu/sites/default/files/%C3%9Cgyelet%20SK%202019.%2004.pdf



SEGÉLYHÍVÁSKOR MIT KELL MINDENKÉPPEN ELMONDANI?

A 112-es segélyhívószám felhívását követően a hívásfogadó központ operátora jelentkezik,
aki az alábbi alapinformációkat fogja megkérdezni (a körülmények és a lehetőségek
függvényében amennyire lehet nyugodtan, tagoltan és érthetően kell válaszolni):

•  a bejelentő neve, telefonszáma;
•  az esemény helyszíne;
•  mi történt, kinek van szüksége segítségre;
•  az esemény kapcsán felmerül-e valakinél közvetlen életveszély;
•  esetleges sérültek száma, a sérülés(ek) foka;
•  az esemény folyamatban van-e vagy már lezajlott.


MI TÖRTÉNIK, HA VALAKI INDOKOLATLANUL FELHÍVJA A 112-ES SEGÉLYHÍVÓSZÁMOT?

A segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő használata és a valótlan bejelentés is
szabálysértésnek minősül és pénzbírság megfizetését vonhatja maga után.

Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azoknak az életét, akik valóban a rendőrség, mentőszolgálat vagy a katasztrófavédelem segítségére szorulnak:




KIEMELKEDŐ ESEMÉNY, BEJELENTÉS

Rendszeresen leírunk egy-egy esetet a hívásfogadó operátorok munkájának bemutatása
érdekében, ezzel is szemléltetve szerteágazó, az élet minden területére kiterjedő
tevékenységüket.


SEGÉLYHÍVÁS 2019. FEBRUÁR

Egy megtört hangú bejelentő tájékoztatta a hívásfogadó operátort, hogy Budapesten él,
vállalkozása csődbe ment, nem tudja fizetni a számláit, tartozásai vannak, ezért elkeseredésében öngyilkos lesz.

A hívásfogadó operátor együtt érzően, empatikus módon, irányított kérdésekkel megtudta a
bejelentő nevét, majd a célirányos, irányított kérdésekkel a lakhelyét is, így azt is, hogy hova kell küldeni a segítséget. A bejelentő nagy türelemmel, de határozottan irányította a beszélgetést, amely során több alkalommal nehézségekbe ütközött, ugyanis a bejelentő kissé „törte” a magyar nyelvet nem mindent értett meg, ezzel párhuzamosan kijelentette, hogy nem akar sem mentésirányítóval, sem tevékenységirányítóval beszélni. Volt olyan pontja a beszélgetésnek, amikor elkeseredésében ki akart ugrani az ablakon. Ekkor a hívásfogadó operátor empatikus kérdésekkel a bejelentő családjáról kérdezett, majd a háttérben ugató kutyájára terelte a beszélgetés menetét. A személyes hangvételű beszélgetés elterelte a bejelentőt öngyilkossági szándékától, egyben meg is nyugtatta őt és ezáltal a hívásfogadó operátor elnyerte a bizalmát. Az ezt követő beszélgetés során már lehetett érzékelni a bejelentő hangján, hogy kezd megnyugodni.

A hívásfogadó operátor miközben beszélgetésben tartotta a bejelentőt, párhuzamosan rögzítette a bejelentési adatlapot, azon a megismert releváns információk alapján meghatározta a bejelentő pontos helyzetét és megküldte azt elektronikusan a BRFK Tevékenység-irányítási Központ részére.

Miközben a hívásfogadó operátor szóval tartotta a bejelentőt, megszólalt a kapucsengő, amelyről a bejelentő azt gondolta, hogy a barátnője érkezett meg. A hívásfogadó operátor kérte, hogy addig ne szakítsa meg a beszélgetést, amíg beengedi a barátnőjét. A bejelentő ajtót nyitott, a kiérkező rendőrök átvették a telefont és megköszönték a hívásfogadó operátor segítségét.

Kalendárium
2019. december 14.
2019. december
HKSZCSPSZV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
KÖZELGŐ ESEMÉNYEK

5.040.282 látogató
Kötelező tájékoztatás

A települést a Magyar Élelmiszerbank Egyesület Támogatja Magyar Élelmiszerbank Egyesület logó