A drámapedagógia, mint a nevelés eszköze
[Sződi Csupafül Óvoda és Mini Bölcsőde]
Drámapedagógia. Mit is értünk alatta? A drámapedagógiát, mint prevenciós szerepet betöltő módszert alkalmazzuk az óvodában. Nagyon hatékony és segítő eszköz az óvodapedagógus kezében, hiszen segíti a viselkedés- és magatartás problémával küzdő gyermekek elfogadását, beilleszkedését csoporttársai körébe. Az óvodai nevelés fő célja, hogy a gyermekek találják meg a helyüket a gyermekközösségben és teljes elfogadásra találjanak a társaik körében. E cél elérésének eszköze a drámapedagógia.
„Minden jó játék valami módon az életre készít fel, olyan képességeket fejleszt ki a gyermekekben, amiknek esetleg vénkoráig hasznát veheti.” (Varga Domokos)


A drámapedagógia hatékonysága a közösségépítő erejében rejlik, valamint az eszköztelenségében, mert nem kell hozzá más csak maga a gyermek és a játékot irányító gyermekekkel együtt játszó felnőtt (óvodapedagógus vagy szülő). Egy olyan módszer, melynek segítségével a gyermeket „cselekvésre késztetjük”, „helyzetbe hozzuk”. Életkori sajátosság, hogy a gyerekek az óvodában felmerülő konfliktushelyzeteket nehezen tudják kezelni, mindezt tetőzi az, hogy a gyermek otthonról hozott problémáit, örömeit sokszor nehezen dolgozza fel, vagy épp nem tud vele mit kezdeni. A drámapedagógiai módszerekkel történő mesefeldolgozások által lehetőség nyílik ezek enyhítésére mivel a legtöbb mese valós élethelyzetet mutat be, egy „fiktív „elképzelt világban. (Pl: Szutyejev:A gomba alatt című mese, mely megmutatja egymás elfogadását, befogadását, összetartással minden megoldható.) A mesefeldolgozások által a gyermekek átélhették az együttműködés, összefogás közös örömeit, melyek által az egymásról alkotott vélemények is formálódnak. Ezért választottam olyan meséket ahol együtt gondolkodhatnak, a gyermekek összefoghatnak és közös összefogás által ők maguk találhatják meg a megoldást az őket érintő sarkalatos problémákra. Az óvodáskorúak számára a drámapedagógia alkalmazása többletfelkészülést igényel a pedagógus részéről, mivel kevés tapasztalattal, ismerettel rendelkeznek a gyermekek. Ebben a korosztályban a drámajátékok alkalmazás során csak minimális változások következnek be. Hosszú egymásra épülő rendszeres tudatos, tervszerű folyamat, amíg látványos eredményt érünk el vele.


Fontos, hogy a mai kor pedagógusának a munkájában helyet kell, kapjon a drámapedagógia, mint a legváltozatosabb területeken hatékonyan alkalmazható pedagógiai módszer együttes. Napi munkám során valósítom meg mindazt, amit tanulmányaim által elsajátítottam, heti több alkalommal tartok drámapedagógiai foglalkozást, nagyobb gyermekeknek, amelyeken jelen vannak a csoportvezető óvónők is. Belső szakmai tapasztalatcsere keretében meglévő drámapedagógiai ismereteimet átadom kollégáimnak, bevezetve őket a drámapedagógia hatékony módszerébe.

Miért is fontos ez?

„Meg kell tanulnunk a gyermek szemével látni és fülével hallani, meg kell tanulnunk a gyermek élményvilágának a szintjét beszélni. Meg kell tanulnunk mindenekelőtt azt, hogy ráálljunk a gyermek érzelmi hullámhosszára, megéljük emocionális történéseit, elfogadjuk vágyait, tiszteljük fantáziáját, s mindezzel elősegítsük a szabad kommunikációt, a nyitott személyiség kibontakozását. Ennek feltétele pedig nem kevesebb, mint a gyermekbe vetett bizalom, az iránta érzett felelősség, melyből nyílt és derűs légkörben, ésszerű szabályok között, a gyermek felelőssége is kicsírázik.” (Mérei Ferenc)


Volentics Piroska
óvodapedagógus
Kalendárium
2019. június 16.
Jusztin napja
Nincs rögzített esemény mára
2019. június
HKSZCSPSZV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
KÖZELGŐ ESEMÉNYEK
Nincs rögzített esemény
a következő 60 napban

4.954.250 látogató
Kötelező tájékoztatás

A települést a Magyar Élelmiszerbank Egyesület Támogatja Magyar Élelmiszerbank Egyesület logó