A drámapedagógia, mint a nevelés eszköze
[Sződi Csupafül Óvoda és Mini Bölcsőde]
Drámapedagógia. Mit is értünk alatta? A drámapedagógiát, mint prevenciós szerepet betöltő módszert alkalmazzuk az óvodában. Nagyon hatékony és segítő eszköz az óvodapedagógus kezében, hiszen segíti a viselkedés- és magatartás problémával küzdő gyermekek elfogadását, beilleszkedését csoporttársai körébe. Az óvodai nevelés fő célja, hogy a gyermekek találják meg a helyüket a gyermekközösségben és teljes elfogadásra találjanak a társaik körében. E cél elérésének eszköze a drámapedagógia.
„Minden jó játék valami módon az életre készít fel, olyan képességeket fejleszt ki a gyermekekben, amiknek esetleg vénkoráig hasznát veheti.” (Varga Domokos)


A drámapedagógia hatékonysága a közösségépítő erejében rejlik, valamint az eszköztelenségében, mert nem kell hozzá más csak maga a gyermek és a játékot irányító gyermekekkel együtt játszó felnőtt (óvodapedagógus vagy szülő). Egy olyan módszer, melynek segítségével a gyermeket „cselekvésre késztetjük”, „helyzetbe hozzuk”. Életkori sajátosság, hogy a gyerekek az óvodában felmerülő konfliktushelyzeteket nehezen tudják kezelni, mindezt tetőzi az, hogy a gyermek otthonról hozott problémáit, örömeit sokszor nehezen dolgozza fel, vagy épp nem tud vele mit kezdeni. A drámapedagógiai módszerekkel történő mesefeldolgozások által lehetőség nyílik ezek enyhítésére mivel a legtöbb mese valós élethelyzetet mutat be, egy „fiktív „elképzelt világban. (Pl: Szutyejev:A gomba alatt című mese, mely megmutatja egymás elfogadását, befogadását, összetartással minden megoldható.) A mesefeldolgozások által a gyermekek átélhették az együttműködés, összefogás közös örömeit, melyek által az egymásról alkotott vélemények is formálódnak. Ezért választottam olyan meséket ahol együtt gondolkodhatnak, a gyermekek összefoghatnak és közös összefogás által ők maguk találhatják meg a megoldást az őket érintő sarkalatos problémákra. Az óvodáskorúak számára a drámapedagógia alkalmazása többletfelkészülést igényel a pedagógus részéről, mivel kevés tapasztalattal, ismerettel rendelkeznek a gyermekek. Ebben a korosztályban a drámajátékok alkalmazás során csak minimális változások következnek be. Hosszú egymásra épülő rendszeres tudatos, tervszerű folyamat, amíg látványos eredményt érünk el vele.


Fontos, hogy a mai kor pedagógusának a munkájában helyet kell, kapjon a drámapedagógia, mint a legváltozatosabb területeken hatékonyan alkalmazható pedagógiai módszer együttes. Napi munkám során valósítom meg mindazt, amit tanulmányaim által elsajátítottam, heti több alkalommal tartok drámapedagógiai foglalkozást, nagyobb gyermekeknek, amelyeken jelen vannak a csoportvezető óvónők is. Belső szakmai tapasztalatcsere keretében meglévő drámapedagógiai ismereteimet átadom kollégáimnak, bevezetve őket a drámapedagógia hatékony módszerébe.

Miért is fontos ez?

„Meg kell tanulnunk a gyermek szemével látni és fülével hallani, meg kell tanulnunk a gyermek élményvilágának a szintjét beszélni. Meg kell tanulnunk mindenekelőtt azt, hogy ráálljunk a gyermek érzelmi hullámhosszára, megéljük emocionális történéseit, elfogadjuk vágyait, tiszteljük fantáziáját, s mindezzel elősegítsük a szabad kommunikációt, a nyitott személyiség kibontakozását. Ennek feltétele pedig nem kevesebb, mint a gyermekbe vetett bizalom, az iránta érzett felelősség, melyből nyílt és derűs légkörben, ésszerű szabályok között, a gyermek felelőssége is kicsírázik.” (Mérei Ferenc)


Volentics Piroska
óvodapedagógus
Kalendárium
2018. december 9.
Natália napja
2018. december
HKSZCSPSZV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
4.793.571 látogató
Kötelező tájékoztatás

A települést a Magyar Élelmiszerbank Egyesület Támogatja Magyar Élelmiszerbank Egyesület logó