Hőséghullámok idejére: a legfontosabb tudnivalók
A nyári kánikula mindenki számára olyan időjárási környezetet teremt, mintha mediterrán, vagy szubtrópusi, trópusi vidékre utazna! Ezért életmódunkat ehhez kell igazítanunk, hogy csökkentsük a kellemetlen közérzetet, elkerüljük a rosszullétet, egészségre veszélyes, károsító hatásokat.
Tartsa otthonát hűvösen
• Próbálja hűvösen tartani a lakóterületét. Ellenőrizze a szobahőmérsékletet 08:00 és 10:00 óra között, 13:00 órakor és este 22:00 óra után. Ideális esetben a szobahőmérsékletet 32 Celsius fok alatt kell tartani nappal és 24 Celsius fok alatt éjszaka. Ez különösképpen fontos a csecsemők és a 60 év fölöttiek számára, továbbá olyan személyek esetében, akik valamilyen krónikus betegségben szenvednek.
• Használja az éjszakai levegőt otthona lehűtésére. Nyissa ki az ablakot és zsalut éjszaka illetve kora reggel, amikor a külső hőmérséklet alacsonyabb (amennyiben biztonságos az ablakot nyitva tartani).
• Csökkentse a lakáson vagy házon belüli hőforrásokat. Nappalra zárjon be minden ablakot és zsalut, (amennyiben rendelkezésre állnak), különös tekintettel azokra, amelyek kelet-dél irányába néznek. Kapcsolja ki a mesterséges világítást és annyi elektromos berendezést, amennyit csak lehetséges.
• Tegyen árnyékolókat, sötétítő függönyöket, drapériákat vagy redőnyöket az ablakokra amelyeket reggeli vagy délutáni napsütés ér.
• Akasszon ki nedves törölközőket, hogy lehűtse a szoba levegőjét. Vegye figyelembe, hogy ezzel együtt a szoba levegőjének páratartalma is növekszik.
• Amennyiben a lakhelye légkondicionált, csukja be az ajtókat és az ablakokat és takarékoskodjon a nem szükséges elektromossággal, hogy hűvösen tartsa magát, továbbá hogy az áramszolgáltatásban se legyen fennakadás. Ezáltal az egész közösséget érintő áramkimaradás kockázatát is csökkenti.
• Az elektromos ventilátorok enyhítő érzést adhatnak, de amikor a belső hőmérséklet 35 Celsius fok fölötti, a ventilátorok működtetésével már nem előzhetők meg a hőséggel összefüggő tünetek. Fontos a folyadékbevitel!
• Érdemes 1-2 órát légkondicionált helyiségben tölteni.
• A déli órákat lehetőség szerint töltse zárt helyen, sötétített helyiségben.
• A csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztesse, ne sétáltasson a hőségben kisbabát.

Tartsa kint a hőséget
• Tartózkodjon otthona leghűvösebb szobájába, különösen éjszaka.
• Amennyiben otthonának hűvösen tartása nem lehetséges, töltsön napi 2-3 órát egy hűvös helyen (például egy légkondicionált nyilvános épületben).
• Kerülje a szabadban tartózkodást a nap legmelegebb időszakában.
• Kerülje a megerőltető fizikai tevékenységeket, amennyiben ez lehetséges. Ha megerőltető fizikai tevékenységet kell végeznie, akkor tegye azt a nap leghűvösebb időszakában, ami általában reggel 4 és 7 óra között van.
• Maradjon árnyékos helyen.
• Ne hagyjon gyerekeket és állatokat leparkolt járművekben, zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban.

Tartsa testét hidegen és fogyasszon megfelelő mennyiségű folyadékot
• Vegyen langyos zuhanyokat és fürdőket. Alternatív megoldás a hideg borogatás, nedves törölközők használata, lábáztatás stb.
• Viseljen természetes anyagokból készült könnyű, bő ruhákat. Amennyiben a szabadba megy, viseljen széles karimájú kalapot vagy sapkát és napszemüveget.
• Használjon könnyű ágyneműt és takarókat. Lehetőleg ne használjon párnákat, hogy elkerülje a meleg megrekedését.
• Igyon rendszeresen, de kerülje az alkoholt és a túl sok koffeint és cukrot.
• Egyen kis adagokat és egyen gyakrabban könnyen emészthető lédús ételeket, sok zöldséget, gyümölcsöt. Kerülje a magas fehérje és zsír tartalmú ételeket.
• Fogyasszon vizet, teát, szénsavmentes üdítőt, jót tesz a paradicsomlé, az aludttej, a kefir, a joghurt és a levesek;

Segítsen másoknak
• Tervezze meg a család, barátok és a sok időt otthontöltő szomszédok ellenőrzését. A sérülékeny embereknek segítségre lehet szükségük a forró napokon.
• Beszélje meg az extrém hőhullámok kockázatait, a védekezés módját családjával. Mindenkinek tudnia kell, mit kell tenni azokon a helyeken, ahol az idejüket töltik.
• Amennyiben ismerősei közül valaki veszélynek van kitéve, úgy segítsen neki, hogy tanácsot vagy támogatást kapjon. Az idős vagy beteg, egyedül élő embereket naponta meg kell látogatni.
• Aki gyógyszert szed, kérdezze meg a kezelőorvost, hogyan befolyásolja a gyógyszer a hőszabályozást és a folyadékegyensúlyt.
• Képezze magát. Vegyen részt egy elsősegély-tanfolyamon, hogy megtanulja a hőséggel kapcsolatos és más vészhelyzetek kezelését. Mindenkinek tudnia kell, hogyan reagáljon.

Amennyiben egészségi problémája van
• Tartsa az orvosságokat 25 Celsius fok alatt vagy a hűtőben (olvassa el a tárolásra vonatkozó utasításokat a csomagoláson).
• Kérjen orvosi tanácsot, amennyiben állapota krónikus vagy több gyógyszert is szed.

Ha ön vagy mások rosszul érzik magukat
• Próbáljon segítséget kérni, amennyiben zavartságot, gyengeséget, félelmet érez vagy erős szomjúságérzete vagy fejfájása van. Menjen egy hűvösebb helyre amilyen hamar csak lehet és mérje meg a testhőmérsékletét.
• Igyon vizet vagy gyümölcslevet, hogy pótolja az izzadással elveszített folyadékot.
• Pihenjen le rögtön egy hideg helyen, ha fájdalmas izomgörcsei vannak (különös tekintettel a karokra, lábakra vagy alhasi tájékra; gyakran, hosszantartó, hőségben végzett, testedzés után) és fogyasszon leveseket, sós folyadékokat. Orvosi segítségre van szükség, amennyiben a görcsök egy óránál tovább tartanak.
• Konzultáljon orvosával, amennyiben szokatlan tüneteket észlel, vagy ha a tünetek tartósnak bizonyulnak.

Ha valamelyik családtagja, vagy valamelyik, ön által segített személy bőre forró, száraz, a beteg zavart vagy görcsöl és/vagy eszméletét elvesztette, hívjon azonnal mentőt/orvost. Amíg segítségre vár, helyezze a személyt hűvös helyre, fektesse le és emelje meg a lábait és a csípőjét. Vegye le a ruházatát és kezdje meg külsőleg hűteni, például hideg borogatást helyezve a nyakra, mellkasra vagy lágyékra, folyamatosan legyezve és locsolva a bőrt. Mérje meg a beteg testhőmérsékletét. Ne adjon be lázcsillapítóz (acetil-szalicilsavat vagy paracetamolt)! Az eszméletét vesztett személyt helyezze stabil oldalfekvésbe.


Forrás:
www.antsz.hu
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása alapján
Országos Környezet-egészségügyi Intézet
ÁNTSZ Kommunikációs Főosztály

Kalendárium
2019. október 19.
Nándor napja
Nincs rögzített esemény mára
2019. október
HKSZCSPSZV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
KÖZELGŐ ESEMÉNYEK
nov
08
Közmeghallgatás
nov
10
Idősek napja
nov
22
Tüdőszűrés
nov
25
Tüdőszűrés
dec
15
Falukarácsony

5.013.561 látogató
Kötelező tájékoztatás

A települést a Magyar Élelmiszerbank Egyesület Támogatja Magyar Élelmiszerbank Egyesület logó